Case
HanssonThyresson
HanssonThyresson är specialister inom patent- och varumärkesrätt. Huvudkontoret ligger i centrala Malmö, de har en filial i Medicon Valley i Lund och genom samarbetspartners och nätverk arbetar de över hela världen.
Vad vi gjorde
Innehåll
+ Innehållsstrategi
+ Video
Utmaning
HanssonThyresson har insett att en stor del av deras framtid ligger i startups. I och med detta fanns ett behov av att kommunicera på ett för dem mer tillgängligt sätt och påvisa vikten av patent- och varumärkesskydd i ett tidigt skede av bolagens resa.
Konceptutveckling
En introduktionsvideo samt tre ämnesspecifika videos för att engagera startups och ge dem en snabb överblick av vad patent- och varumärkesskydd innebär och varför det är så viktigt. Slutprodukten kan användas för såväl marknadsföring som på hemsidan.
Behind the scenes med vice VD Maja Modigh och juristen Åsa Olajos.
Intressant och kärnfullt
I serien med ämnesspecifika videos intervjuade vice VD Maja Modigh olika medarbetare inom deras expertområde. Istället för långa tekniska förklaringar om juridiska komplikationer valdes enkla frågor med korta och tydliga svar.
Key takeaway
Att hitta rätt format var avgörande för produktionen. Att kommunicera till startups är inte samma sak som att kommunicera till etablerade verksamheter i traditonstyngda branscher. Med kortare videos lyckades vi hitta ett sätt att ge så mycket värdefull information på ett så tidseffektivt sätt som möjligt. Intervjuformatet gav även en dynamik till produktionerna och gjorde dem lättkonsumerade.