Tänk om IKEA hade börjat sälja exklusiva designmöbler. Tänk om Volvo hade börjat tillverka sportiga motorcyklar. Tänk om Espresso House hade börjat servera hamburgare?
Hade någon köpt det? Säkerligen. Är det rätt väg att gå? Knappast.
Desto mer du spär ut ditt primära erbjudande ju mer ofokuserat blir ditt varumärke, mottagaren kommer få svårare att förstå vad du gör och vad du står för. Det kan bli en kortsiktig vinst men i längden kommer fler och fler överge dig för någon de kan relatera till och känna samhörighet med.
Det finns till och med en fysisk formel som kan illustrera vikten av ett fokuserat varumärke. P (Pressure) = F (Force) / A (Area). Tänk så här, om du slår med din knytnäve på ett stort isblock är det enda som händer att du får ont i handen, om du i stället slår med en spetsig ishacka så spräcker du isblocket, mer kraft på mindre yta ger större effekt.
Framgångsrika varumärken är fokuserade, de vet vilka de är, vem de finns för och vad som gör dem unika.
Comments